دانه اسرار آمیز سویا

دانه اسرار آمیز سویا
خواص خوراکیها | دانه اسرار آمیز سویا دانه های سویا سرشار از پروتئین، چربی خوب و مواد مغذی است و در واقع فاقد هر گونه مواد مضری برای سلامت قلب می باشد. برخی می گویند که سویا معجزه می کند.
 

سویا حاوی مقدار زیادی پروتئین و مواد مغذی است و هیچ کلسترولی ندارد. طرفداران این نظر معتقدند که رژیم غذایی غنی از پروتئین سویا باعث پیشگیری از بیماری های قلبی می شود. همچنین ایزوفلاون موجود در سویا سبب پیشگیری از برخی سرطان ها می گردد. سازمان غذا و داروی آمریکا در سال1999با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که مصرف سویا به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. پس از این اطلاعیه، انجمن قلب آمریکا و دیگر گروه های بهداشت و سلامت تحقیقات خود را پیرامون این ادعا آغاز کردند. از دیگر اهداف مطالعات اخیر، تحقیق بر روی ایزوفلاون های موجود در سویا است که می تواند از سرطان سینه و پروستات جلوگیری به عمل آورد.

فواید سویا:

دکتر کریستین گربستاد، سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا می گوید: دانه های سویا بدون شک غذایی سالم برای رژیم شما می باشند. سویا حاوی مقدار مناسبی چربی خوب، فیبر زیاد و پروتئین بالاست و اینها همه دلایل خوبی هستند تا آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

محصولات تهیه شده از دانه های سویا، مانند شیر سویا، جایگزین خوبی برای فرآورده های حاوی کلسترول می باشند که از حیوانات گرفته می شوند. همچنین، این دانه منبع سرشاری از مواد غذایی سالم مانند ویتامین B و اسیدهای چرب امگا3 می باشد.

سویا و سرطان:

سویا حاوی مقدار زیادی فیتواستروژن است (فیتواستروژن نوعی ماده شیمیایی گیاهی است که مانند هورمون استروژن بدن زنان و البته به شکل ضعیف تر عمل می کند.) قوی ترین فیتواستروژن سویا، ایزوفلاون نام دارد که نتایج برخی از تحقیقات حاکی از تأثیر آن بر کاهش خطر سرطان سینه و پروستات می باشد.

سویا و علائم یائسگی:

مطالعات نشان داده اند که فیتواستروژن موجود در سویا قادر است برخی عوارض یائسگی مانند گرگرفتگی و پوکی استخوان را کاهش دهد.

محدودیت های مصرف سویا:

به رغم فواید بسیار مفید این دانه های اسرارآمیز، مصرف آن برای همه ممکن نیست. سویا برای بسیاری از مردم، بویژه کودکان و نوزادان حساسیت زا است. در صورت بروز آلرژی باید آن را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنند.

سویا و سرطان سینه:

برخی از فواید سویا هنوز قابل بحث و بررسی می باشند. گاهی از پزشکان پرسیده می شود که آیا فیتواستروژن موجود در سویا می تواند سبب پیشرفت سرطان سینه شود؟ دکتر گربستاد در پاسخ به این سوال می گوید: «برای زنانی که احتمال خطر سرطان سینه در آنها بالاست، باید میزان مصرف سویا و مشتقات آن را در برنامه غذایی این افراد بررسی کرد، زیرا در برخی از آنان افزایش هورمون سبب افزایش احتمال بروز سرطان خواهد شد.»

سویا و بیماری های قلبی عروقی:

در سال 1999، سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که با مصرف روزانه حداقل 25 گرم پروتئین سویا به عنوان بخشی از رژیم غذایی که دارای میزان کمی اسیدهای چرب اشباع شده و کلسترول است، می توان سطح کلسترول بد خون(LDL) را کاهش داد و از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری به عمل آورد.

امروزه بحث های پزشکی پیرامون تاثیر سویا بر سلامت قلب رو به افزایش است و این در حالی است که سازمان غذا و داروی آمریکا در حال بررسی ادعای خود مبنی بر نقش پروتئین سویا در کاهش کلسترول می باشد لذا از انجمن قلب آمریکا خواسته شد تا این ادعا را بطور تجربی مورد بررسی قرار داده و برای اثبات آن شواهد کافی ارائه نماید.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مصرف زیاد پروتئین سویا بجای پروتئین حیوانی سبب کاهش درصد کمی از سطح کلسترول می شود. البته آنها یادآور شدند که یافته های این تحقیق از افرادی که کلسترول خیلی بالایی دارند بدست آمده است.

کلام آخر:

سویا منبع خوبی از مواد مغذی مهم است، بخصوص هنگامی که باید از مصرف گوشت و لبنیات اجتناب کرد، ولی در نظر داشته باشید که سویا فقط یک ماده غذایی از ده ها ماده غذایی است که می تواند در یک رژیم غذایی سالم وجود داشته باشد.چشمک

/ 0 نظر / 10 بازدید